Życie każdej z nas toczy się według cyklu. W ciągu miesiąca następują po sobie kolejne fazy. Cykl zaczyna się w pierwszy dzień menstruacji. Po jej zakończeniu przechodzimy w fazę wzrostu, czyli folikularną. Mniej więcej w połowie cyklu powinna wystąpić owulacja. Jeśli nie dojdzie do zapłodnienia, to rozpoczyna się faza wydzielnicza inaczej lutealna, po której występuje kolejna menstruacja.

W każdej fazie nasz organizm działa w inny sposób, mamy predyspozycje do innych aktywności, potrzebujemy innego pożywienia. Warto dostosować się do swojego cyklu i żyć z nim w zgodzie. Dzięki temu możemy pełniej wykorzystać nasz potencjał oraz zrobić wielki krok w kierunku lepszego zdrowia. Dziś przybliżę dwie początkowe fazy.
Czas menstruacji, to moment w którym następuje utrata krwi. Większość osób wie, że oddając krew w danym dniu trzeba odpowiednio się odżywiać, odpoczywać oraz unikać wysiłku fizycznego. Dlaczego więc tak wiele z nas nie przestrzega takich zaleceń w trakcie okresu? Niby tracimy w ciągu tych paru dni tylko ok 50-80ml krwi, jednak dzieje się to regularnie. Co miesiąc ubywa naszej krwi, więc należy się odpowiednio zregenerować, żeby nasz organizm miał siłę i zasoby na wytworzenie nowej krwi, odpowiedniej jakości. A przede wszystkim nie robić wówczas nic, co dodatkowo mogłoby osłabić nasz organizm.

Czas menstruacji, to moment w którym dobrze jest na chwilę się zatrzymać. Zadbać o siebie i swój relaks. To dobry czas na wszelkie podsumowania. Na bycie ze sobą.

Przede wszystkim w trakcie menstruacji i tuż po niej zadbaj o odpowiednią ilość i jakość snu. Nie kładź się później niż o 23, a najlepiej o 22. Przewietrz sypialnię. Zadbaj o brak źródeł światła: zasłoń okna, wyłącz wszelkie urządzenia elektroniczne (nie wprowadzaj ich w funkcję Stand by). Telefon przełącz na tryb samolotowy, wyłącz wi-fi. Na pół godziny przed położeniem się do łóżka zadbaj o relaks. Może to być aromatyczna kąpiel, medytacja, ćwiczenia oddechowe, rozmowa z bliską osobą czy czytanie książki. Jednak pamiętaj, żeby była to relaksacyjna lektura, nie kryminał. Przez ten czas nie korzystaj już z urządzeń emitujących niebieskie światło, czyli telefon, komputer, telewizor. Śpij minimum 8 godzin. O ile to możliwe w ciągu dnia w trakcie menstruacji pozwalaj sobie na większą ilość odpoczynku niż zazwyczaj. Zrezygnuj z aktywności fizycznej, szczególnie tej wywołującej poty, gdyż pocenie się dodatkowo może osłabić organizm i regenerację krwi. Możesz natomiast poćwiczyć jogę czy stretching, jeśli masz taka potrzebę. Pilnuj, żeby w trakcie menstruacji nie wyziębiać się. Szczególnie zadbaj o obszar lędźwi. Nie kąp się również w zimnej wodzie.

Pamiętaj również o odpowiednim odżywianiu. Jedzenie nie powinno być obciążające, ciężkostrwawne, gdyż w trakcie okresu układ pokarmowy może gorzej działać. Zadbaj przede wszystkim o ciepłe, gotowane lub duszone posiłki. Zupy będą idealnym posiłkiem na kolację. Jedz ryż oraz fasolkę adzuki. Jeśli lubisz podroby sięgnij w trakcie okresu po nerki. Pij herbatę z owocu głogu. Natomiast nie spożywaj zimnych pokarmów, ani napojów świeżo wyciągniętych z lodówki. Nie jedz lodów, ogranicz nabiał.

Po menstruacji rozpoczyna się faza folikularna, czyli inaczej mówiąc faza wzrostu. To czas kiedy odbudowujemy utraconą krew. Jednocześnie w tej fazie jesteśmy najbardziej kreatywne, mamy dużo siły twórczej, wiele nowych, dobrych pomysłów. Ten czas warto przeznaczyć na działanie, rozpoczynanie nowych projektów. To tu mamy najwięcej energii, żeby wprowadzić plany w fazę realizacji. Przekuć słowa w czyny. Oczywiście nie oznacza to, że możemy zaniedbać sen, czy regenerację organizmu. Jednak warto wykorzystać ten czas, gdyż możemy zrobić więcej w dużo krótkim czasie. Jesteśmy wówczas bardzo produktywne.
Na naszych talerzach w tej fazie powinny królować: wątróbka, wołowina, kurczak oraz ryby. Jeśli nie jesz mięsa to zajadaj się czarną fasolą, czarną soją oraz czarnym sezamem. Dodawaj do potraw daktyle, figi, owoce kolcowoju (jagody goi). Warto włączyć w jadłospis również jajka z surowymi żółtkami (np. gotowane na miękko), buraki, szczególnie kiszony barszcz. To czas kiedy możesz sobie pozwolić na większą ilość węglowodanów w stosunku do tłuszczu. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku.
Po menstruacji możesz powrócić do aktywności fizycznej. Jednak w pierwszych dniach, niech nie będzie ona zbyt wyczerpująca czy obciążająca. C.D.N.